Rozwijamy sieć kontaktów, czyli nie taki networking straszny…

Byłeś kiedyś na imprezie, na której nikogo nie znasz? Siedzisz w salonie usilnie próbując wymyślić temat do rozmowy z ludźmi, których widzisz po raz pierwszy i o których zupełnie nic nie wiesz. Tak? Ja też. Tak mniej więcej wyglądał mój pierwszy networking i był tym bardziej przerażający, że był sytuacją czysto biznesową, do której zupełnie nie byłam przyzwyczajona, a na dodatek ciężko jest mi prowadzić rozmowę z ludźmi, którzy są mi całkowicie obcy. Jednak z czasem, jak to chyba za wszystkim bywa, w networkingu nabrałam wprawy — nawet tego można się nauczyć.

Dwa dni temu wybrałam się na Wielką Wymianę Kontaktów w Łodzi, żeby poznać inne przedsiębiorcze kobiety i poszukać potencjalnych klientów. Tym razem mocno przygotowałam się do spotkania, pamiętając potyczki i trudności, z jakimi przyszło mi się zmierzyć na innych wydarzeniach tego rodzaju. Bogatsza w wiedzę i doświadczenie śpieszę z kilkoma złotymi radami dla networkingu — podobno najskuteczniejszej strategii zdobywania nowych klientów.

1. Przygotuj się

Zacznij od przećwiczenia krótkiej informacji na swój temat. Kim jesteś, czym się zajmujesz? Podobno poświęcamy tylko 30 sekund na osoby, których nie znamy, więc upewnij się, że potrafisz szybko i treściwie się przedstawić.

Zanim wybierzesz się na spotkanie, warto się trochę rozejrzeć i zorientować, kto się pojawi. Jeśli wydarzenie ma swoją stronę na FB, może ktoś z komentujących będzie też na spotkaniu? Jeśli uda Ci się kogoś znaleźć, zobacz czym ta osoba się zajmuje i czy może być zainteresowana Twoimi usługami. Taka wiedza daje Ci przewagę — na spotkaniu możesz podejść i rozpocząć rozmowę.

Ubierz się wygodnie. Spotkania networkingowe nie są bardzo oficjalne, więc nie ma potrzeby zakładania wysokich, eleganckich szpilek albo garnituru. Wystarczy ubrać się schludnie, ale przede wszystkich tak, żeby ubranie nie ograniczało ruchu i nie przeszkadzało.

Weź wizytówki. Ja zawsze biorę ze sobą około 50. Mam różne: takie, które są dla klientów i takie, które daję znajomym z branży, więc wybieram te, które będą odpowiednie dla osób, które mogą pojawić się na wydarzeniu. Sprawdź, czy wizytówki są czyste i czy są na nich wszystkie potrzebne informacje.

2. Zacznij rozmawiać

To zdecydowanie najtrudniejsza część, zwłaszcza dla osób, które tak jak ja, mają w sobie coś z introwertyków. Na spotkaniach networkingowych wszyscy są właściwie w tym samym celu, co trochę ułatwia nawiązanie pierwszego kontaktu. Wystarczy powiedzieć „cześć, jestem [imię]. A Ty? Czym się zajmujesz?”. Jeśli najpierw pozwolisz rozmówcy opowiedzieć o sobie , zyskasz przewagę. Wtedy łatwiej odnieść się do swoich usług i nawiązać do swojej wcześniejszej pracy, np. mówiąc „pracowałam kiedyś dla klienta o podobnym profilu, tłumaczyłam jego stronę internetową. Myślę, że takie tłumaczenie mogłoby pomóc również Twojej firmie, bo…”. Koniecznie przedstaw korzyści płynące ze współpracy — ludzie lubią, kiedy ktoś chce im pomóc.

Wymień się kontaktami. Jeśli miło rozmawiało Ci się z rozmówcą, poproś o wizytówkę. Lepiej poprosić, niż najpierw podawać kontakt do siebie. W ten sposób rozmówca najprawdopodobniej poprosi Cię o Twoją wizytówkę i w ten sposób unikniesz bycia nachalnym i wciskania komuś czegoś, czego nie chce.

Miej wolne ręce. Na spotkaniach networkingowych często można napić się kawy, herbaty lub innych napojów. Najlepiej jednak zrobić to w wolnej chwili, niż w trakcie rozmowy z innymi. Przestrzenie, w których odbywają się spotkania, często są dosyć ciasne, więc meandrowanie pomiędzy ludźmi z gorącą herbatą w ręku jest dosyć ryzykowne. Będziesz potrzebować wolnych rąk również po to, żeby wyjmować i chować wizytówki, a czasem móc coś zanotować. Z tego samego powodu lepiej unikać dużych toreb, które są ciężkie i mogą być niewygodne. Jeśli nie potrzebujesz dużo miejsca na swoje rzeczy, wystarczy mała torebka przewieszana przez ramię lub pojemne kieszenie.

3. Działaj dalej

Nie zostawiaj kontaktów nawiązanych na spotkaniu networkingowym bez dalszych działań. Teraz czas na tzw. follow-up. Postaraj się napisać do osób, których wizytówki otrzymałeś, najlepiej w ciągu 2-3 dni, wtedy jeszcze będziecie się kojarzyć. Zanim jednak się odezwiesz, zapoznaj się ze stroną internetową osoby, której wizytówkę właśnie oglądasz i przeanalizuj ją pod kontem tego, w jaki sposób Twoje usługi mogą być dla niej korzystne. Dzięki temu łatwiej będzie Ci skonstruować wiadomość. Nie zapomnij wyrazić radości z nawiązanego kontaktu i miłej rozmowy. Napisz np., że widziałeś stronę internetową, a Twoje usługi mogą pomóc firmie w tym i owym. W żadnym momencie nie skupiaj się na sobie, w końcu nie po to piszesz. Zaproś do dalszego kontaktu — rozmowy telefonicznej czy spotkania przy kawie w celu omówienia możliwej współpracy i daj coś od siebie: podziel się ciekawym artykułem, zaoferuj zniżkę na własne usługi, obiecaj osobie polecenie jej swoim znajomym. Jeśli wiadomość będzie miła i odpowiednio zbudowana są duże szanse na to, że nawiązany kontakt przerodzi się w relację biznesową.

Powodzenia!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *